Capítol I. La denominació, els fins i el domicili
Article 1
Amb la denominació Associació Xarxaprod es constitueix aquesta entitat, que regula les seves activitats d’acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i els seus estatuts.
Article 2
Els fins de l’associació són:
Impulsar i promoure iniciatives i projectes de creació contemporània, públics o privats i la seva voluntat és el servei públic, sent els seus membres els espais de producció que ofereixen recursos, mitjans i recolzament als processos de producció en l’àmbit de la creació.
Per aconseguir les seves finalitats, l’associació realitza les activitats següents:
1. Organització de cursos, seminaris, jornades i debats.
2. Prestació de serveis de suport als espais membres.
3. Generació de tots aquests serveis a traves de la col·laboració amb institucions públiques, entitats privades, empreses o persones físiques.
4. Facilitar l’accés dels creadors:
a) A eines que cada membre per sí sol no té a l’abast.
b) A un espai conjunt d’experimentació, producció i difusió en la creació contemporània.
c) A espais de trobada social i professional.
d) L’oferta conjunta de serveis de suport i assessorament.
5.Crear una plataforma conjunta d’interlocució davant les administracions per:
a) Consolidar els actuals espais de producció i obtenir l’estatus d’interlocutor expert
davant la planificació i creació de nous espais de producció, i en temes referents a la ampliació de recursos per a la producció i infraestructures.
b) Ajudar a l’elaboració d’actuacions públiques de suport a la producció i als seus
processos.
c) Mediar, juntament amb les associacions professionals, en la demanda de nous
espais per a la creació, segons les necessitats detectades en l’àmbit d’influència de
cada un dels membres.
d) Detectar l’aparició de nous espais de producció atenent a la naturalitat de la seva
gestació.
6. Facilitar la informació i la comunicació entre tots els membres per tal de:
a) Optimitzar al màxim els recursos dels que disposa cada un d’ells i tots en conjunt – equipaments, personal qualificat, residències, espais i eines de difusió dels membres i dels projectes que gestionen.
b) Facilitar el transvasament de coneixement especialitzat i
c) L’intercanvi de programes sota criteris de complementarietat.
7. Treballar per l’obtenció i gestió de recursos que possibilitin projectes comuns de la xarxa, en forma de “projectes associats” o “projectes residents” que poden ser puntuals o permanents.
8. Vetllar pel compliment del codi de bones pràctiques dels centres de producció.
El contingut dels paràgrafs anteriors no té caràcter limitatiu; per tant, s’ha de considerar vàlid tot el que tingui relació amb l’assoliment de l’objectiu i el desenvolupament de l’activitat.
En queda exclòs tot ànim de lucre.
Article 3
1. El domicili principal de l’associació s’estableix a Barcelona, El domicili principal de l’associació s’estableix a Barcelona, E-08018, i radica a Emilia Coranty 16. Can Ricart.
2. Les funcions d’aquesta associació s’exerceixen majoritàriament a Catalunya.
Capítol II. Els membres de l’associació, els seus drets i les seves obligacions
Article 4
Poden formar part de l’associació totes les persones físiques i jurídiques que, de manera lliure i voluntària, tinguin interès en les seves finalitats.
Pel que fa a les persones físiques:
Cal que tinguin capacitat d’obrar.
Pel que fa a les persones jurídiques —privades i públiques:
La sol·licitud d’ingrés ha de ser acordada per l’òrgan competent.
Les normes per les quals es regula la persona jurídica en qüestió no han d’excloure la
possibilitat de formar part d’una associació.
Per ser membre part de la xarxa s’han de complir tres de les següents característiques:
-oferir serveis o activitats obertes a la ciutadania
-oferir recursos tècnics o de gestió
-oferir formació
-oferir ajuts i beques
-oferir residències o tallers
El marc de les relacions entre els membres es manté sota els principis d’ètica de la
sostenibilitat i la reciprocitat de les relacions.
Tant si es tracta d’una persona física com jurídica, per integrar-se a una associació cal presentar una sol·licitud per escrit a la Junta Directiva, la qual prendrà una decisió sobre la petició en la primera reunió que tingui lloc i la comunicarà a l’assemblea general més immediata
Article 5
Són drets dels membres de l’associació:
1. Assistir amb veu i vot a les reunions de l’Assemblea General.
2. Elegir o ser elegits per als llocs de representació o per exercir càrrecs directius.
3. Exercir la representació que se’ls confereixi en cada cas.
4. Intervenir en el govern i les gestions, en els serveis i les activitats de l’associació, d’acord amb les normes legals i estatutàries.
5. Exposar a l’Assemblea i a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer més plena la vida de l’associació i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.
6. Sol·licitar i obtenir explicacions sobre l’administració i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris/àries de l’associació.
7. Ésser escoltats prèviament a l’adopció de mesures disciplinàries.
8. Rebre informació sobre les activitats de l’associació.
9. Fer ús dels serveis comuns que l’associació estableixi o tingui a la seva disposició.
10. Formar part dels grups de treball.
11. Posseir un exemplar dels estatuts.
12. Consultar els llibres de l’associació.
Article 6
Són deures dels membres de l’associació:
1. Comprometre’s amb les finalitats de l’associació i participar activament per assolir-les.
2. Contribuir al sosteniment de l’associació amb el pagament de quotes, derrames i altres aportacions econòmiques fixades pels estatuts i aprovades d’acord amb aquests.
3. Complir la resta d’obligacions que resultin de les disposicions estatutàries.
4. Acatar i complir els acords vàlidament adoptats pels òrgans de govern de l’associació.
Article 7
Són causes per ser donat de baixa de l’associació:
1. Que ho decideixi la persona interessada, que ha de comunicar per escrit la seva decisió a la Junta Directiva.
2. No satisfer les quotes fixades.
3. No complir les obligacions estatutàries.
Capítol III. L’Assemblea General
Article 8
1. L’Assemblea General és l’òrgan sobirà de l’associació; els seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable.
2. Els membres de l’associació, reunits en Assemblea General legalment constituïda,
decideixen per majoria els assumptes que són competència de l’Assemblea.
3. Tots els membres queden subjectes als acords de l’Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui en discrepen i els presents que s’han abstingut de votar.
Article 9
L’Assemblea General té les facultats següents:
a) Modificar els estatuts.
b) Elegir i separar els membres de l’òrgan de govern i controlar-ne l’activitat.
c) Aprovar el pressupost anual i la liquidació de comptes anuals, com també adoptar els acords per a la fixació de la forma i l’import de la contribució al sosteniment de
l’associació i aprovar la gestió feta per l’òrgan de govern.
d) Acordar la dissolució de l’associació.
e) Incorporar-se a altres unions d’associacions o separar-se’n.
f) Sol·licitar la declaració d’utilitat pública.
g) Aprovar el reglament de règim interior.
h) Acordar la baixa o la separació definitiva, amb un expedient previ, dels associats i les associades.
i) Conèixer les sol·licituds presentades per a ésser soci o sòcia, i també les altes i les baixes d’associats i associades per una raó diferent de la separació definitiva.
j) Resoldre sobre qualsevol altra qüestió que no estigui directament atribuïda a cap altre òrgan de l’associació. La relació de les facultats que es fa en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no limita les atribucions de l’Assemblea General.
Article 10
1. L’Assemblea General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l’any, dins dels mesos compresos entre Gener i Desembre, ambdós inclusivament.
2. L’òrgan de govern pot convocar l’assemblea general amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti un 10% dels associats; en aquest cas, l’assemblea ha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar de la sol·licitud.
Article 11
1. L’Assemblea és convocada per l’òrgan de govern mitjançant una convocatòria que ha de contenir, com a mínim, l’ordre del dia, el lloc, la data i l’hora de la reunió.
2. La convocatòria s’ha de comunicar quinze abans de la data de la reunió, individualment i mitjançant un escrit adreçat al domicili que consti en la relació actualitzada d’associats i associades que ha de tenir l’associació, o per via telemàtica a les adreces electròniques registrades.
3. Les reunions de l’Assemblea General, les presideix el president o presidenta de l’associació. Si no hi és, l’han de substituir, successivament, el vicepresident o vicepresidenta o el/la vocal de més edat de la Junta. Hi ha d’actuar com a secretari/ària qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva.
4. El secretari o la secretària redacta l’acta de cada reunió, que han de signar ell/a mateix/a i el president o presidenta, amb un extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les votacions i la llista de les persones assistents. Al començament de cada reunió de l’Assemblea General es llegeix l’acta de la sessió anterior a fi que s’aprovi o s’esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l’acta i qualsevol altra documentació serà enviada als socis i sòcies via correu electrònic..
Article 12
1. L’Assemblea General es constitueix vàlidament quan hi concorren al menys, la mitat més un dels membres de l’Assemblea, en primera convocatòria, i una quarta part dels mateixos, en segona convocatòria.
2. Qualsevol dels associats/ades pot sol·licitar a l’òrgan de govern la inclusió en l’ordre del dia d’un o més assumptes per tractar fins el mateix dia de l’assemblea. L’assemblea únicament pot adoptar acords respecte als punts inclosos en l’ordre del dia.
Article 13
1. En les reunions de l’Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l’associació.
2. Els acords es prenen per majoria simple de vots dels socis i sòcies presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre la modificació dels estatuts, la dissolució de l’associació, la constitució d’una federació amb associacions similars o la integració en una de ja existent, i la disposició o alienació de béns, es requereix una majoria qualificada dels associats/ades presents o representats (els vots afirmatius superen la meitat dels emesos). En qualsevol cas, l’elecció de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria simple o relativa dels socis i sòcies presents o representats (més vots a favor que en contra).
4. Les candidatures que es presenten formalment tenen dret a una còpia de la llista dels socis i sòcies i dels seus domicilis i adreces de correu electrònic, sempre que els associats ho autoritzin expressament.